autismulinarges.ro
autismulinarges.ro

""Servicii" "

A.P.C.A. este un centru multidisciplinar care vine in ajutorul parintilor si copiilor oferind o gama variata de programe si abordari precum:

 

1.      Analiza aplicata a comportamentului (ABA)

 

Analiza aplicată a comportamentului este o metodă de intervenție bazată pe teoriile comportamentale, pentru copiii cu tulburare de spectru autist creat de dr. Ivaar Lovaas în anii 70.

Ideea principală de la care pornește este aceea că, comportamentele  copiilor apar sau nu apar în funcție de mediu. Analiza aplicată a comportamentului arată că schimbând anumite condiții în mediu, comportamentele copiilor se schimbă în consecință. 

            Această intervenție se poate desfășura în medii precum, locuința copilului, în copilăria mică, centre specializate pentru intervenție timpurie, și are ca obiectiv transferul în grădiniță și scoală, pe masură ce copilul crește și dobândește anumite abilități.  Este sistematică și consistentă, și pentru a fi eficientă este nevoie de un număr mare de ore pe săptămână (între 20 și 40), se monitorizează strict astfel  încât, în fiecare moment, evoluția copilului, problemele și competențele să fie clare.

Modalitatea prin care copilul este invatat deprinderi, comportamente adecvate și cunoștințe, este prin organizarea în pași mici a sarcinilor, permanent monitorizați și puternic recompensați până se ajunge la învățarea unor conduite mai complexe adecvate vârstei și potențialului copilului.

In cadrul centrului APCA copilul va beneficia de o evaluare a unui consultant acreditat (BCBA) in aplicare acestei forme de terapii (ABA), precum si de un plan de interventie specific pentru nevoile sale, ce va fi stric monitorizat. I se va pune la dispozitie o echipa de terapeuti instruiti in metoda ABA ce va avea ca scop implementarea programului de interventie.

 

 

 

2.      PECS

 

Se adreseaza persoanelor cu autism (si nu numai) care nu au formata deprinderea de a vorbi, comunica, si este benefic in completarea celorlate forme de terapie de care beneficiaza copilul (ex: ABA)

Acest  sistem de comunicare prin intermediul schimbului de imagini are ca scop învățarea copilului să inițieze comunicarea, să ceară lucruri, sa-si exprime nevoile și în cele din urmă să facă comentarii, afirmații despre ceea ce vede în jurul lui. Poate fi un prim pas catre formarea unor forme complexe de comunicare.

A fost dezvoltat în 1985 de care Andy Bondy și Lori Frost, având dovezi ale eficienței sale bazate pe cercetări în întreaga lume.

Acest sistem de comunicare cuprinde șase faze: schimbul fizic al pictogramei (1), distanța și perseverența (2), discriminarea vizuală (3), structura propoziției, atributele și extinderea structurii propoziției (4), răspunsul la întrebare (5), comentariul (6).

 

3.      Limbajul mimico-gestual 

 

Este un limbaj de exprimare și de gesturi naturale de configurare-spațiu și percepția vizuală prin care persoana/copilul cu autism poate stabili un canal de comunicare cu mediu social, indiferent dacă sunt persoane care știu limbajul sau cineva care cunoaște limbajul semnelor. Limbajul semnelor se transmite pe un canal gestual-vizual.

Copilul va fi invatat cum sa comunice prin intermediul semnelor in urma unei evaluari specifice, care sa ateste nevoia copilului de invatare a acestui limbaj de comunicare.

 

4.      Logopedie- stimularea si corectarea vorbirii

 

Logopedia are in vedere dezvoltarea si educarea limbajului (oral, citit, scris, de calcul). In cadrul sedintelor de logopedie se va pune accent pe promovarea si stimularea vorbirii, precum si  corectarea tulburarilor de limbaj.

 

Sedintele de logopedie in cadrul centrului nostru trateaza:

- Tulburari de pronuntie: dislalie, rinolalie, disartrie;

- Tulburari de ritm si fluenta: balbaiala, logonevroza, tahilalie, bradilalie, aftongie;

- Tulburari de voce: disfonie, raguseala vocala, fonastenia, mutatiile vocii, afonie;

- Tulburari de scris-citit: dislexie, disgrafie, alexie, agrafie;

- Tulburari polimorfe: afazie, alalie;

- Tulburari de dezvoltare: mutismul electiv, intarziere in dezvoltarea limbajului

 

5.      Kinetoterapie 

 

Kinetoterapia este o terapie prin miscare, benefica pentru copii cu autism contribuind la imbunatatirea abilitatilor motrice si senzoriale, si a controlului comportamental. Sedintele de kinetoterapie se desfasuara in urma unei evaluari menite a identifica nevoile specifice fiecarui copil. Pentru mentinerea motivatie copilului, terapia prin miscare se va desfasura intr-un cadru de joc, cu exercitii si materiale specifice.

Kinetoterapia vine in ajutorul copilului cu autism in urmatoarele paliere: imbunatateste interactiune cu partenterul, poate ajuta la diminuarea comportamentelor hiperkinetice, stereotipe si agresive, ajuta la concentrarea, coordonare si atentie, si poate oferi un context in care motivatia copilului pentru miscare sa creasca.

Kinetoterapia este necesara si are urmatoarele obiective: tonifierea musculaturii; imbunatatirea mobilitatii articulare si a coordonarii miscarilor; dezvoltarea motricitatii generale, grosiere cat si a celei fine; educarea echilibrului static si dinamic; educarea ritmului si coordonarii miscarilor; orientarea si organizarea spatio-temporala; constientizarea corecta a schemei corporale

 

6.      Terapie ocupationala

 

Terapia ocupationala are drept scop ajutorarea copiilor cu autism in dobandirea independentei in majoritatea ariilor de existenta; aceasta terapie imbunatateste abilitatile cognitive, fizice si motrice si contribuie la cresterea increderii de sine si la intregrarea sociala a copilului 

Principalele ocupatii ale unui copil sunt joaca si invatatul. Copilul va beneficia de o evaluare a  abilitatii de a se juca, a  performantelor scolare si activitatilor de zi cu zi pentru a le analiza comparativ cu standardele adecvate grupelor de varsta ale acestora.

 

 

 

7.      Integrarea la scoala si shadow (umbra) la gradinita

   

  “Shadowing” presupune adaptarea si integrarea cunostintelor, abilitatilor si comportamentelor dobandite pe parcursul terapiei atat in cadrul gradinitei sau scolii, cat si acasa.

      Shadowing-ul presupune sprijinirea copilului in situatiile noi si formarea independentei si a adaptabilitatii transferului de informatii, de la nivelul de lectie, la cel de context social.

      Insotitorul cu rol de “shadow” trebuie sa fie aproape permanent in programul de integrare sociala, atat la gradinita si la scoala, cat si in activitatile libere ale copilului (parcuri de distractii, teatru, film, muzee, excursii, cumparaturi etc)

 

8.      Grup de socializare

 

Socializarea presupune invatarea prin interactiunea cu altii, a unor modele si reguli sociale. Scopul grupurilor de socializare este pregatirea pentru integrarea in gradinite si scoli.

Obiectivele pe care le urmarim sunt: exersarea regulilor sociale (precum salutul la venire si la plecare); intelegerea, generalizarea si efectuarea intructiunilor (colective, individuale), implicarea si realizarea de activitati impreuna cu ceilalti copii; implicarea in jocuri interactive; initierea comunicarii si a jocului; dezvoltarea capacitatii de a-si astepta randul intr-un joc; invatarea unor gesturi functionale cu scopul de a comunica; incurajarea contactului vizual intre copii si cu terapeutii; dezvoltarea abilitatilor de invatare prin imitare.

 

9.      Grup de artterapie

 

Artterapia este o forma de terapie de grup care ajuta copilul cu autism in dezvoltarea exprimarii emotionale. Ajuta la stimularea senzoriala, a creativitatii si imaginatiei, imbunatatirea abilitatilor sociale si a celor de comunicare, poate deschide noi domenii de interes pentru copil si este modalitatea prin care copilul poate invata intr-un mod placut lucruri noi.

In cadrul grupului invatam sa pictam, sa realizam diferite colaje, si povesti (figgerplay), dansam si cantam impreuna.

 

 

Ultimele Noutati